jij kunt
logo
“Zen gaat toch buiten de geschriften om?” Jawel, teksten over zen lezen brengt je geen stap dichter bij weten wie je bent, je Boeddhanatuur. Door een kookboek te lezen gaat je honger ook niet over. Maar een kookboek kan je wel aanzetten om te gaan koken.

Boekenlijst

Er zijn onnoemelijk veel boeken over zen geschreven, helaas zijn er maar enkele die over zen gaan en als wegwijzer op het pad staan.

Ik wil er enkele uitlichten die ik werkelijk de moeite waard vind.

Helaas zitten daar ook antiquarische tussen die niet makkelijk te vinden zijn. Deze keuze heeft uiteraard mijn voorkeur vanuit mijn kennismaking met zen als religie (niet te verwarren met godsdienst) te maken.

Boeken zijn onder te verdelen in drie categorieën: Verhalen, instructies, en aansprekend.

Alle verhalen gaan over de buitenwereld, (niet over jou)

Instructies komen al dichter bij jou, en aansprekend die gaan over jou.

Er is een bekend (kinderboek) 'Het oneindige verhaal' van Michael Ende, daarvan zijn de bladzijden in rood en blauw gedrukt.

Het boek begint met een blauwe tekst en veranderd dan in rood.

De rode tekst spreekt de lezer direct aan, vanuit de verhalende blauwe tekst. Dit is zo'n beetje wat een aansprekend boek is.

Gedichten kunnen aansprekend zijn.

Deze drie categorieën zijn ook binnen de zenliteratuur te vinden. Aansprekende boeken binnen zen zijn zeldzaam en de instructieve boeken zijn de meestal geschreven door blinde populisten die je gewillig de afgrond in sturen.

Je hebt om zen te beoefenen een leraar nodig, iemand die ervaring heeft.

Iemand die alleen met instructies en zonder oefening in een zwembad springt, dat lijkt mij niet verstandig.

Hoewel: Zen gaat over een directe ontmoeting met jezelf, ik denk dat je jezelf goed tegenkomt en het vege lijf wilt redden en om hulp roept.

Zelfs als je alle boeken over zwemmen hebt gelezen heb je heel weinig kans dat deze boekenkennis je zal redden.

Ikzelf heb leren zwemmen op de no nonsens manier.

Mijn vader bond een touw om mijn middel en gooide me in het kanaal met de mededeling: "Als je zinkt trek ik je wel omhoog".

Het was nogal traumatisch en niet goed voor mijn zelfvertrouwen.

Ik zou bij een goede zweminstructeur op les gaan. En voor zen geldt hetzelfde kies er niet zo maar een, maar weloverwogen en volg je hart.


Philip Kapleau kwam tijdens zijn diensttijd in het naoorlogse Japan in aanraking met zen. Na zijn diensttijd keert hij in begin vijftiger jaren terug naar Japan. Samen met een vriend verblijft hij een tijdje in het klooster Ryutako-Ji waar abt Nakagawa hem vraagt om de Rohatshu-training in Hoshin-Ji te doen.
Hier komt in contact met Daiun Roshi. Hier leert hij ook Tangen san en kennen die later abt van Bukkoku-Ji word
Dit boek is de zenbrug naar het westen. De eerste zin in zijn boek is 'Zen is een religie', dat wil niet zeggen dat er geboden en verboden zijn. Binnen een godsdienst bestaan vanuit het dienend karakter geboden en verboden. Maar binnen het boeddhisme is er geen sprake van goden en is er derhalve geen sprake van dienen. Helaas is het boek alleen nog antiquarisch verkrijgbaar. De Engelse uitgave is nog steeds in de handel.

the three pillars of zen
TERUG MET LEGE HANDEN

Een inspirerend boek over ervaringen in een zenklooster.

De auteur van dit boek is de eerste Europese student die in het klooster Antai-ji in Kyoto werd opgenomen en waar hij later tot monnik gewijd is. Hij beschrijft het Japanse monniksleven wat hij onbedoeld met voeten treedt. De Japanner legt omgangsvormen niet uit omdat hij daarmee gezichtsverlies bewerkstelligt bij diegene die hij daarmee corrigeert.

Een aanrader om met de Japanse zencultuur in aanraking te komen. Helaas is het alleen nog antiquarisch verkrijgbaar.
GESCHIEDENIS VAN HET BUDDHISME IN INDIË

Geschiedenis van het buddhisme in Indië (2 delen 1881). Dit is het kroonstuk van Prof. H Kern en verdient wat mij betreft een herdruk. Het zijn twee lijvige boekwerken die alle aspecten van het boeddhisme belichten. Van legendes tot de Dharma, heremieten, monniken, uitrusting, woonplaatsen, erediensten, kerkgeschiedenis enz. Deze twee boeken belichamen het totale boeddhisme, als deze twee boeken in je bezit zijn, zijn alle andere boeken overbodig. Ze zijn tijdloos geschreven en soms kom je ze op veilingsites tegen.
DE LEGE SPIEGEL

Een Zen-klassieker van Janwillem van de Wetering waarin hij zijn verblijf eind vijftiger jaren in het klooster Daitoku-Ji beschrijft.

IJsbrand Rogge die al enige tijd als bankemployee in Japan werkt krijgt een telefoontje van het consulaat.

Er is een jongeman, Janwillem van de Wetering, die in training wil bij een zen boeddhistisch klooster in Kyoto onder leiding van de Amerikaanse Mrs. Ruth Sasaki.

Zij zwaait de scepter over Ryosen-an, een subtempel van Daitoku-Ji.

Jan Willem had in Londen bij Christmas Humphries van de Buddisht Society gestudeerd. Christmas Humphries had Mrs. Sasaki, weduwe van een Japanse Zen-priester, ontmoet en raadde JanWillem aan bij haar in Japan in training te gaan. IJsbrand is een fervent filmer en fotograaf en de foto op de omslag van 'De Lege spiegel' is van hem afkomstig.
MET ZEN BEGINNEN

Een bestseller van Shunryu Suzuki. De voorgaande uitgaven droegen als titel 'Zen begin'. Ik weet niet wie de titel heeft veranderd, maar deze titel suggereert dat het een boek voor beginners is. In het boek is er sprake van 'Eindeloos met zen beginnen'. Het is juist een boek voor hen die menen veel van zen te weten. Hoewel het ook een goed boek voor een beginner is.

'In de geest van de beginner zijn er veel mogelijkheden, maar in de geest van de expert zijn er weinige.' Deze openingszin van zijn boek heeft zo'n impact gehad op zenstudenten, één zin die de grond onder de voeten wegmaait. Ga er maar aan staan: je doet al 30 jaar aan zen en een snotneus die net binnenkomt weet er meer van dan jij. Ik denk dat deze regels je nieuwsgierig genoeg maken, een aanrader.

BODDHIDHARMA DE OORSPRONG VAN ZEN

Dit zijn texten van Bodhidarma (440 AD). Op elke pagina staat de vertaling naast de originele Chinese tekst. Hij wordit gezien als de eerste Zen-patriarch. Kopieën van deze geschriften uit 1400 liggen in de Kanazawa-bibliotheek in Japan. Maar onlangs zijn er kopieën ontdekt uit de 7e/8e eeuw die geen letter verschillen met die uit de Kanazawa-bibliotheek. Het is een aanrader voor hen die ervaring met zen hebben. En of de teksten van Boddhidharma zijn of van iemand anders dat doet niets aan het inhoudelijke af. Qua leesbaarheid is het even wennen, maar als je even doorbijt is het een verreikend inzicht.

ZITTEN DE PRAKTIJK VAN ZEN

Dit is een heel helder boekje als gids voor de beoefening van zazen. Zazen word ook wel vertaald als meditatie, maar meditatie is een verzamelnaam voor de vele vormen ervan. Dit boekje gaat specifiek over het zitten op een kussentje en instructies voor zazenbeoefening. Het is een praktisch en makkelijk leesbaar boekje dat ook heel goed als naslagwerk gebruikt kan worden. Ik zou zeggen onmisbaar voor elke zenbeoefenaar.

ALLE DAGEN ZEN

Joko Beck was een leerlinge van Yasutani Roshi en Soen Roshi. Zij is de dharma-opvolgster van Maezumi Roshi. Het is duidelijk dat haar sporen terug leiden naar de Harada-lijn. Haar teisho's (leerredes) gaan direct in op het kernvraagstuk van ons leven. Ze laat zien hoe zen door alle barrières die we opwerpen om ons zelf veilig te stellen heen breekt. Alle emoties die je oproept om jezelf te verweren veegt ze van tafel en zet je daarmee volledig midden in het tijdloos moment van hier en nu. Ze heeft meerdere boeken geschreven waarin ze laat zien hoe krachtig geschreven taal kan zijn. Haar no-nonsense zen is de signatuur van Daiun Roshi.
DE KERN VAN ZEN

In dit boek behandelt Kapleau roshi de koan als breekijzer om door je harnas heen te breken. Koans geven geen antwoord op 'wie ben ik, waar kom ik vandaan, of wat gebeurt er als ik sterf?' Koans elimineren de vraag en brengen je direct terug naar jezelf. Dat zelf is niet je persoonlijkheid, de rol die je in dit leven speelt, maar het zelf waar alles stroomt en vloeit, waar alles van-zelf gaat. Naar de onbezorgdheid en vreugde van het kind zijn, Ik denk dat Tangen Roshi hartelijk zou lachen om de titel. Misschien zou zeggen: 'Geef maar op die kern, dan eet ik hem op als ontbijt'.

ZEN ZIN ZEN ONZIN

Een leuk boekje met zen-anekdotes, een verzameling verhalen die de gaan over werkelijke ervaringen van Chinese en Japanse zenleraren over een periode van meer dan vijf eeuwen.

Aangevuld met 'De poortloze poort', een beroemde dertiende-eeuwse verzameling zen-koans, samen met de 'tien plaatjes van de os', een twaalfde-eeuws commentaar op de stadia van bewustzijn die leiden tot verlichting. De tekenaar Frederick Franck heeft in een portfolio de kruiswegstatie samengevoegd met de plaatjes van de os. Zijn teksten bij de kruiswegstatie zijn geïnspireerd op de 15e eeuwse dichter Angelus Silesius.

MOMENTS OF SEEING

Frederick Frank is Limburger van geboorte en was een duizendpoot. Hij was kaakchirurg en werkte een tijdlang met Albert Schweitzer samen. Vanaf 1945 vestigt hij zich voorgoed in America. Hij heeft ruim 30 boeken geschreven over zowel boeddhisme als christendom. Frederick was een bruggenbouwer tussen religies. In 1960 kocht hij in de staat New York een vuilnisbelt waar een ruïne van een watermolen op stond en creëerde er een plek voor kunst en cultuur.

Op uitnodiging van Gallerie Amber in Leiden exposeerde hij daar zijn tekeningen, beelden en schilderijen. Dit groeide uit tot een samenwerking waarin boeken vertaald werden en galerie Amber zijn agent in Nederland werd. Zijn tekeningen zijn vol van leegte en spreken direct tot het hart.

the way of the cross
ZEN VEGETARIAN COOKING

Naar mijn mening is dit het beste zen-kookboek; niet alleen staan er geweldige recepten in, het wijkt ook niet af van de zen-kloosterkeuken (Shojin Ryori).

Ik heb voor ik naar Japan ging in het Oost-Westcentrum gewerkt. Een macrobiotisch centrum in Amsterdam.

Toen ik in Japan de verantwoording over de keuken kreeg snapte Kimura san, die mij inwerkte, niet waarom ik er als een vis in het water was (ikzelf eigenlijk ook niet).

Tot ik een boekje in de keuken vond van Aveline Kushi, de vrouw van Mishio Kushi die de macrobiotiek in het westen verspreidde.

Wat bleek, de macrobiotiek was afgeleid van de zen-kloosterkeuken.

Maar waar de macrobiotiek uit is op lichamelijke gezondheid, is Shojin Ryori uit op helderheid van geest.

In dit boek vind je dan ook geen moeilijke Yin en Yang-schema's, maar heldere recepten.

Als alternatief kun je de meeste macrobiotische kookboeken gebruiken en de Yin en Yang-begrippen met een korreltje zout nemen als je het boek van de afbeelding te pakken kunt krijgen.

Het staat vol goede recepten met veel hapjes die de zelfde voedingswaarde hebben als vlees.

Seitan is een product dat wel wat bewerkelijk, maar erg lekker is, met een voedingswaarde van: Vet 1,9 gr. Verz. 0,3 gr Onverz. 0,8gr Eiwitten 75 gr Koolhydr. 6 gr. Suikers 0 gr. Vezels 1 gr. Cholesterol 0 gr Koolhydr. 14 gr. En voedingsvezels 0,6 gr per 100 gram (dit dan voor de gezondheidsfreaks onder ons).

Niet alleen is het gezond voor lichaam en geest, maar Shojin Ryori en macrobiotisch koken zijn beide een manier om milieubewust met voedsel om te gaan.

FROM PROMINENCE TO OBSCURITY 


Vincent Breugem gaf in de negentiger jaren een lezing in de Suiren-Ji tempel over de eerste zenschool van Japan.

Voor mij was dit heel verhelderend en ik denk dat dit voor serieuze zenstudenten ook interessant kan zijn. Traditiegetrouw wordt de Rinzai-school als de oudste zenschool van Japan gezien, maar er is een Japanse zenschool die ongeveer in 1189 is ontstaan. Opgericht door de Tendai monnik Nonin, zijn school word de Daruma Shu genoemd, naar de oudste zen-patriarch Boddhidharma. In 2006 voltooide Vincent Breugem zijn proefschrift hetgeen online te lezen is via onderstaande link.

Proefschrift Vincent Breugem
SHOBOGENZO ZUIMONKI DOOR ZENMEESTER DOGEN EN KOUN EJO

Het boek bestaat uit de dharmagesprekken van Eihei Dogen Zenji (1200-1253). Deze gesprekken zijn oorspronkelijk opgetekend door Koun Ejo, 'successor' van Nonin van de Daruma-shu en Dogen's dharma-opvolger. Zeer waarschijnlijk is na de dood van Ejo de tekst bewerkt door getrouwe discipelen van Dogen. Ejo is niet zo goed is in het Westen bekend als Dogen Zenji. Ejo werd in 1198 geboren en op achttienjarige leeftijd werd hij Tendai-monnik. Ejo bezocht eens zijn moeder. Zijn moeder zei; 'Ik stond je toe een monnik te worden, niet omdat ik wilde dat je naar een hoge positie zou stijgen en je zou associëren met de hogere klasse. Gewoon niet studeren of oefenen voor roem en winst. Ik hoop alleen dat je zult oefenen in armoede, draag zwarte gewaden, hang een bamboehoed op je rug en loop alleen in plaats van je in draagstoelen te laten dragen.' Hij nam dit ter harte en heeft nooit roem, winst of een hoge positie geambieerd.

ZUIVER HART VERLICHTE GEEST

Ooit lagen stapels van haar boeken voor een habbekrats bij De Slegte. Maura O'Halloran was de eerste buitenlander - en de eerste vrouw - die ooit werd toegelaten tot de Toshoji-tempel in Japan. Ze heeft de 1000 dagen-training om tot non te worden gewijd voltooid. Toen kwam er door een tragisch ongeval onverwacht een einde aan haar leven, maar haar nalatenschap bleef bestaan.

Dankzij de inspanningen van haar moeder konden de brieven die Maura naar huis schreef, en haar dagboekaantekeningen in dit boek verzameld worden. 'Zuiver hart, verlichte geest' is het verhaal van de duizend dagen die Maura 'Soshin' O'Halloran in de tempel doorbracht. Het wordt verteld in haar eigen welsprekende en ontroerende woorden.
HAKUIN ONTWAKEN UIT DAGDROMEN



Dit boek is mij uit het hart gegrepen.

Een mooi meisje van niet onbemiddelde ouders woonde in de buurt van Hakuin. Op een dag ontdekten haar ouders dat ze zwanger was. Ze wilde haar ouders niet bekennen wie de man was, maar na veel aandringen zei ze dat Hakuin de vader was. Woedend gingen de ouders naar de meester, en op hun beschuldiging zei Hakuin: "Is dat zo?" Nadat het kind was geboren, werd het naar Hakuin gebracht. Tegen die tijd had hij zijn reputatie verloren, waar hij onverschillig onder bleef, hij zorgde goed voor het kind, kreeg melk van zijn buren en al het andere dat het kind nodig had door te gaan bedelen. Een jaar later hield het meisje het niet meer uit.


Ze vertelde haar ouders de waarheid - de echte vader was een jongen die op de vismarkt werkte. De moeder en vader van het meisje smeekten Hakuin om vergiffenis en vroegen het kind terug. Hakuin glimlachte en gaf het kind gewillig terug en zei: "Is dat zo?"

MEESTER TSJENG OVER TEGENWOORDIGHEID VAN GEEST

Ik denk dat dit boekje op drie A4'tjes past, het heeft 38 pagina's maar is net als de Hsin-hsin-ming een boekje van niks, maar het zijn allebei grote zenklasiekers. Dit zijn zes toespraken van meester Tsjeng waar niks over bekend is. Mijn vermoeden is dat Tsjeng een kluizenaar was die in de buurt van een klooster woonde. Waarschijnlijk heeft de abt hem gevraagd de sesshin (zevendaagse zen training) te begeleiden. Aan de stijl van de toespraken kun je afleiden dat de monniken in meditatie zitten. Ze zijn min of meer weerloos, tijdens een sesshin mag je niet praten en misschien zaten ze met hun gezicht naar de muur. Tsjeng veegt de vloer met ze aan, slaat alle houvast onder hun voeten weg. Dit tekent de ware zenmeester.
OORSPRONKELIJKE GEEST

Discriminerend denken is een mening of oordeel vormen naar hetgeen wij met onze zintuigen voor waar of voor werkelijk aannemen. Dit discriminerend denken belet ons de realiteit tegemoet te treden zoals het aan ons verschijnt.

Het oudste zen-geschrift de Hsin-hsin-ming (tegenwoordigheid van geest) begint met: Het is niet moeilijk het juiste pad te gaan als je ophoudt keuzen te maken. Laat voorkeur en afkeer varen dan is de weg helder en duidelijk. Een bekend gezegde is: de brutale hebben de halve wereld, conclusie de niet brutale hebben de andere helft. Maar als je kiest heb je altijd maar een gedeelte of de helft wat je niet kiest blijft
MEESTERS VAN ZEN

Dit boek is een poging zen in zijn zuiverste vorm te ontmoeten door een terugkeer naar de grootste zenmeesters. Het is waar: waarachtige zen-inzichten kunnen uitsluitend uit de individuele ervaring ontstaan; ze kunnen niet worden gedeeld.

Toch kunnen de 'leringen' van zen de weg banen naar ons diepere bewustzijn en is een ontmoeting met de meesters zinvol. Dit boek is ook uitgebracht onder de titel Zen, of De stille sprong van het inzicht.

ZEN NOTITIES ONDERWEG

De notities ontstonden gedurende een jarenlange praktijk in groepen die bij mij oefenden. Door inleiding en samenspraak kwamen telkens andere aspecten van de eeuwenoude oefening van het Za-Zen, het 'alleen maar zitten' van de SotoWeg, naar voren. 

De vragen van de leerlingen, steeds onverwacht en verrassend, bliezen het stof van de oude formuleringen weg, waardoor datgene wat aan de formulering vooraf ging weer voelbaar werd. De vragen en antwoorden zijn dan ook meer een rechtstreeks vernemen in een ongezochte dialoog.

ONTMOETINGEN MET MEESTERS EN DWAZEN

Erik Bruijn is een zen-adept van het eerste uur en heeft zich nooit aan enige instituut geconformeerd, wat tekenend is voor waar hij vandaan komt. Zijn leraar Zengo Miroku was wars van institutionalisering een dwarsligger onder de rails van het zenboeddhisme. Dit boek van Erik beschrijft zijn ervaringen met boeddhistische leraren van allerlei pluimage. Sommige ontmoetingen zijn hilarisch en andere indrukwekkend. Het is een nuchter boek wars van gezweef, een boek wat je weer met beide benen midden in het dagelijks leven zet.

WIJZEN NAAR DE MAAN

Even als Erik Bruijn was Ernst Verwaal ook een boeddhist van het eerste uur. Hij was lid van de 'boeddhistische vriendenkring' waar hij in 1962 de leiding over kreeg. Samen met Robert The Tjong Tjioe vertaalden ze voor het eerst zensutra's naar het Nederlands. Als theoloog bekijkt hij zen door een christelijke bril. Ondanks deze gekleurde kijk heeft hij met zijn boeken een fundament gelegd waarop het zenboeddhisme zich heeft kunnen ontwikkelen. Zijn boeken waren in de zestiger jaren baanbrekend. Zijn vriend Alex Offenberg maakte de illustraties van het weiden van de os. Als Ernst overlijdt begint zijn vriend Alex in Leiden voor korte tijd een Oriëntaalse antiekwinkel. Waar hij ook de boekjes van Ernst verkoopt. Het laatste werk van Ernst is een in eigen beheer uitgeven handleiding voor meditatie.

ZEN MET HART EN ZIEL

Het aangrijpende en hartstochtelijke levensverhaal van Issan Dorsey, Drag queen. Prostituee. Drugsverslaafde. Amerikaanse bodhisattva.

Deze woorden beschrijven de onwaarschijnlijke persona van Issan Dorsey, een van de meest geliefde leraren die opkwam in de Amerikaanse zen.

Vanaf zijn vroege dagen als een prachtige vrouwelijke imitator tot de LSD-ervaringen die hem op het spirituele pad brachten, was Issans leven nooit conventioneel. In 1989, na twintig jaar zenbeoefening, werd hij de oprichter van het Hartford Street Zen Center in San Francisco, waar hij het Maitri Hospice voor AIDS-patiënten oprichtte.


Het schetst een levendig portret van een leraar wiens creativiteit, eerlijkheid, vreugde en mededogen nieuwe mogelijkheden voor het Amerikaanse boeddhisme hebben gewekt.

DE KROMME KOMKOMMER

Shunryu Suzuki, auteur van de eeuwige klassieker Zen Mind, Beginner's Mind, wordt liefdevol herinnerd als een van de grootste spirituele leraren van de twintigste eeuw - wiens erfenis voelbaar is in elk facet van Amerikaanse zen. Deze monumentale biografie van Suzuki, geschreven en gelezen door zijn leerling David Chadwick, weeft een rijk tapijt van verhalen en herinneringen aan Suzuki's leerlingen, familie en vrienden. In deze bijgewerkte en herziene editie van het audioboek biedt Chadwick ook zeldzame fragmenten uit gearchiveerde opnames van Suzuki's leringen in de eigen stem van de grote zenmeester.

ZENDAGBOEKEN - PETER MATTIESSEN


In zijn Zen-dagboeken beschrijft de beroemde bioloog en ontdekkingsreiziger Peter Matthiessen zijn boeiendste reis: die naar evenwicht in de natuur en in zichzelf. In even nauwkeurige als poëtische woorden beschrijft hij zijn zoektocht, die hem langs Zen-kloosters in Japan en de Verenigde Staten voert. Als op een kwade dag zijn vrouw overlijdt, wordt de Zen-filosofie zwaar op de proef gesteld.

Van Peter Matthiessen (1927) verschenen eerder Het sneeuw-luipaard, Een vallei in de steentijd en Oerwoud, waarover de pers schreef:

'...een grootse en sterke roman die zowel avonturenverhaal is als een parabel waarin de moderne mens opnieuw wordt geboren in de groene baarmoeder van de natuur.
DE ADEM VAN DE DRAAK


Toen ik het werk ‘De adem van de draak’ van Zeshin van der Plas doornam, werd ik verrast door de verschillende gezichten van het werk. Ik hield niet op met lezen en ik was er dan ook snel doorheen. Niet omdat het lichte kost was of zo, bepaald niet zelfs, het werk boeide me juist mateloos en liet me niet meer los. Binnen de vele soorten literatuur die het boeddhisme heeft voorgebracht heb ik een grote voorliefde voor de biografieën en daarvan is ‘De adem van de draak’ een mooi voorbeeld. We kennen inmiddels in het Westen al een aardige traditie van boeddhisme. Meestal noemen westerse boeddhisten dat hun ‘beoefening’. ‘Wat beoefen jij?’ is dan ook een veel voorkomende vraag. Antwoorden gaan dan vaak over de meditatietraditie waarmee zo’n boeddhist zich verbindt. Ook zijn er nogal eens moeilijke redeneringen te horen als ‘ik doe zen, maar ik ben geen boeddhist!’, ik mediteer volgens Thich Nhat Hanh, maar ik ben niet bekeerd, want dat hoef ik niet. Van de Boeddha hoeft er niets!’ Deze discussie wat boeddhisme precies zou zijn, een religie, een filosofie, een levenswijze et cetera is blijkbaar een belangrijk discussiepunt van het formeren van wat we voorlopig dan maar even een ‘westerse boeddhistische identiteit’ zullen noemen

Engelse boeken

APPROACH TO ZEN

One day I received a visit from a fifty-year-old Jewish American who was a company president. I don't speak anything but Japanese but since he brought along an excellent Japanese interpreter we had no trouble communicating. He asked me the following question: "I have plenty of money and a wonderful family, but for no reason at all about ten years ago, I began to feel a terrible emptiness in my life. First, I studied Judaism, but I couldn't find any satisfaction. Then I studied Christianity but I couldn't find any satisfaction there either. After that, I felt that only Zen Buddhism could satisfy me and I have been studying Zen ever since. Now, I have come to Japan in order to study Zen more deeply. What do you think about this feeling of emptiness I have?" In response to his sincere statement and question, I said; "You're searching for the value, basis, and recognition of your existence only in things outside yourself such as property, work, or other peoples' opinions. Perhaps you feel this emptiness because you haven't found anything in the reality of your own true self. In other words, you probably feel this emptiness in your life because you are always living only in relation to other people and things, and aren't living out your true self." Tlus simple answer seemed to strike him as quite right, and he immediately agreed with me. "It's just as you say. Every mom

ZEN TRAINING


“Written by a lay teacher with 60 years of experience in zazen, this book provides everyone from absolute beginner to experienced student with detailed, progressive information and discussion on breathing, posture, distraction, actions of mind, physiology, mood, laughter, kensho, and samadhi.” Library Journal “An extraordinarily important book. It should be on the shelves of all libraries.” Choice “[Sekida's] approach is radical in its attempt to define Zen practice in terms of Western physiology and phenomenology.” New Age Journal “This book is a valuable work. Though physiologically technical, it remains personal and practical, focusing on the actual experience of zazen practice. Ultimately, however, it is the concentrated and serious spirit of the book that most tellingly establishes its value to those interested in Zen.” Philip Kapleau

TIMELESS CALLING, TIMELY RESPONSE


Nee, dit boek gaat niet over een onbeperkt bel-abbonement. In dit boek geeft Tenkei Roshi richtlijnen voor de beoefening van het zenboeddhisme, gebaseerd op de 'vier manieren van meditatie' die hij de afgelopen jaren heeft ontwikkeld in de Zen River Temple. Hij bespreekt ook hoe deze modi kunnen worden uitgebreid tot koan-training, ritueel, studie, werk en sociale interactie. Timeless Calling, Timely Response is bedoeld als inspiratie voor iedereen die geïnteresseerd is in het horen van de roeping van zijn leven en het vinden van een eigen manier om erop te reageren.

THE TRAINING OF THE ZEN BUDDHIST MONK

Daisetz Teitaro Suzuki's "The Training of the Zen Buddhist Monk" nodigt je uit om binnen te stappen in de mysterieuze wereld van de Zendo, waar monniken hun leven in eenvoud leiden. Suzuki, vooral bekend als de man die zenklassiekers naar het Westen bracht, werpt licht op alle fasen van de ervaring van een monnik, van de toegang geweigerd aan de deur tot het eindelijk begrijpen van de betekenis van iemands 'koan'. Suzuki legt de inwijdingsceremonie uit, de handeling van bedelen en het leven van gebeden, meditatie en dienstbaarheid.

CLASSICS OF BUDDHISM AND ZEN

Deze vijfdelige verzameling essentiële zen- en vroege boeddhistische teksten van de gewaardeerde vertaler Thomas Cleary biedt een kijkje in het hart van de traditie.

Elk deel bevat cruciale leringen die zijn ontleend aan eeuwenlang zen-schrijven in China, Japan en daarbuiten.







THE BLUE CLIFF RECORD


Deze compilatie van twaalfde-eeuwse zen-koans, een klassieker uit de zenboeddhistische literatuur, bevat commentaar en verzen van de grote Chinese zenmeesters.

De Blue Cliff Record is een vertaling van de Pi Yen Lu, een verzameling van honderd beroemde zenkoans vergezeld van verzen uit de leer van Chinese zenmeesters.

Het werd in de twaalfde eeuw samengesteld en wordt beschouwd als een van de grote schatten van de zenliteratuur en een essentieel studieboek voor zenstudenten.

HIDDEN ZEN


Hoewel zen vooral bekend staat om de beoefening van koan - introspectie en 'gewoon zitten' of shikantaza, zijn er veel andere praktijken die in de zen-lijnen worden overgedragen.

Dit boek onthult en detailleert, voor de eerste keer, een schat aan "directe wijzen" en interne energiecultivatiepraktijken die bewaard zijn gebleven in de Rinzai Zen-traditie.

De achtentwintig oefeningen van direct wijzen die hier worden aangeboden, verlichten iemands aangeboren helderheid en, uiteindelijk, de aard van de geest zelf. Meer dan een dozijn praktijken van interne energetische cultivatie hebben dramatische effecten op de diepte van iemands meditatieve verworvenheden.

Hidden Zen biedt een voorproefje van de rijkdom van authentieke Zen, en helpt lezers de grenzen van introspectie te overstijgen en te gaan zitten om zichzelf te ontwaken.

THE TRUE DHARMA EYE


De driehonderd koans in dit boek zijn geselecteerd door Eihei Dogen (1200-1253) uit uitgebreide volumes van Chinese Zen-literatuur.

Als een van de eerste kloosterlingen keerde in 1228 Dogen terug naar Japan om de Chinese zen te onderwijzen.

De eerste jaren van zijn onderwijs, stelde hij deze selectie samen en noemde het Shobogenzo (Schatkamer van het Ware Dharma-oog). Deze Chineestalige Shobogenzo gebruikte Dogen zijn leven lang als notitieboekje voor het schrijven van zijn dharma-essays.

Voor nog een boek van hem met dezelfde titel gebruikte hij meer dan zeventig verhalen uit deze selectie.

Hij gebruikte een koan-verhaal in het Chinees en becommentarieerde het in een briljant poëtische en filosofische stijl in de Japanse taal, die werd geschreven in een combinatie met Chinese karakters genaamd kanji en de Japanse fonetiek genaamd kana. Hij herhaalde dit patroon in een aantal van zijn essays.

ZEN ENLIGHTMENT

Gedurende de vele eeuwen was in het Oosten de Zen-manier van verlichting altijd vertakt en gevarieerd van aard. Sinds Zen naar het Westen is gekomen, is de diversiteit alleen maar groter geworden. De meditatiebeweging, die een wereldwijd fenomeen is geworden en belangrijk voor het spirituele leven in onze tijd, verloopt langs verschillende paden. Het wordt inderdaad gekenmerkt door verschillen in methode en doel. Ook in de moderne zen-beweging, er zijn aanpassingen gemaakt naar de tijd en omstandigheden.

Onder deze verscheidenheid in vormen en omstandigheden kunnen we niet voorspellen wat de toekomst van zen in petto heeft.
ZEN THE AUTHENTIC GATE


Deze compilatie, die jarenlang uitsluitend in manuscriptvorm werd verspreid, laat zien hoe Yamada's benadering verschilt van die van zijn tijdgenoten: zijn onderwijs steunt sterk op traditie en mindfulness, ook al handhaaft het de iconoclastische Zen-houding ten opzichte van woorden en concepten.

Yamada gebruikt de geschiedenis en het rijke culturele erfgoed van Chinees/Japanse zen om moeilijke ideeën zoals leegte, niet-zelf en verlichting vorm te geven. Door de tekstuele ondersteuning van zenreuzen zoals Hakuin, Dogen en zijn leraar, Yasutani Roshi, biedt hij een voortreffelijke maar bescheiden synthese van de intellectuele en intuïtieve vormen van zen-denken en -beoefening.

THE RECORDED SAYINGS OF ZEN MASTER JOSHU

De Japanse zenmeester Dogen verklaarde "Er was geen Joshu vóór Joshu, en er was geen Joshu na Joshu."

D.T. Suzuki zei altijd dat van alle zenklassiekers, "The Sayings of Joshu" het dichtst bij zijn hart waren! Joshu was ongetwijfeld de meest ongewone meester in de geschiedenis van zen. Zen, zoals uitgedrukt door Joshu is radicaal, extreem en soms zelfs brutaal. Zijn zen is heel anders dan de zen die het Westen heeft leren kennen Joshu werd geboren in 778 na Christus in het noorden van China. Er is niet veel bekend over zijn jeugd, als kind zou Joshu van eenzaamheid houden en dat zijn ouders bezwaar maakten tegen zijn voornemen om monnik te worden. De vroegste informatie die in detail is vastgelegd, is de eerste ontmoeting van de zeventienjarige Joshu met zijn meester Nansen.

ZEN RITUAL


Toen er iets meer dan een halve eeuw geleden boeken over het zenboeddhisme in westerse talen verschenen, was er geen enkele belangstelling voor de rol van rituelen in zen. De belangstelling van westerse lezers was de zen-afwijzing van rituelen. De beroemde 'Beat Zen'-schrijvers waren verrukt over de spontaniteit waar zen de nadruk op legde, in tegenstelling tot de dagelijkse ceremonies. Ze schreven inspirerend over de heilsboodschap van de vrije geest van zen. Citaten van grote zenmeesters steunden dit begrip van zen en leidden tot de vurigheid die de opening van zencentra in het hele Westen aanwakkerde.

Toen westerse beoefenaars intensiever zen begonnen te beoefenen, ontdekten ze echter dat zazen - zenmeditatie - een geritualiseerde beoefening is die wordt ondersteund door eeuwenoude rituele praktijken. Hoewel aanvankelijk in strijd met het populaire anti-rituele beeld van oude zenmeesters, is de belangstelling voor het zenritueel toegenomen, samen met het besef van de fundamentele rol ervan in de geest van zen. Men ontdekte het concept van 'No Mind' een open en ontwaakte gemoedstoestand waarin ingesleten denkgewoonten plaats maken voor meer ontvankelijke, directe ervaring. Dit idee biedt een perspectief waar het ritueel respect krijgt als een voertuig voor spiritueel ontwaken, en daarom probeert dit boek de betekenis van ritueel in Zen te benadrukken.
ZEN CHANTS

Een Zen-sutra (gezang)i is als een kompas dat ons in de richting van het ontwaakte leven zet; het is de dynamische, hoorbare tegenhanger van de stille beoefening van zazen, of zitmeditatie; en het is een krachtige uitdrukking van het feit dat de praktijk plaatsvindt in de gemeenschap.

Hier is een beknopte gids voor zen-sutra's voor beoefenaars, maar ook voor iedereen die de schoonheid en diepgang van de poëzie in de dharma waardeert.

Een inleiding tot de praktijk wordt gevolgd door frisse en zorgvuldig overwogen vertalingen en aanpassingen van vijfendertig gezangen - sommige algemeen en andere minder bekend - samen met verhelderend commentaar.
ZEN EN WESTERSE GEDACHTE

In de afgelopen decennia is zen wijdverbreid geraakt in het westen.

Zen wordt echter vaak verkeerd begrepen als een vorm van anti-intellectualisme, of als aanmoediging van dierlijke spontaniteit zonder aan goed en kwaad te denken.

Maar in feite omarmt zen een diepgaande filosofie.

Het is een filosofie gebaseerd op een 'niet-denken' dat zowel 'denken' als 'niet denken' te boven gaat, gestoeld op 'Self-Awakening', voortkomend uit wijsheid en mededogen.

Zen geeft uiting aan en beleeft deze filosofie echter op een niet-filosofische, levendige en directe manier.
NOT ALWAYS SO


Het is een grote vergissing om te denken dat de beste manier om jezelf te uiten is door te doen wat je wilt, en te handelen zoals je wilt. Dit is niet jezelf uiten.

Als je precies weet wat je moet doen en je doet het dan kun je jezelf volledig uitdrukken.

Wanneer je volledig in het moment leeft, zonder verwachtingen van wat dan ook en je hebt geen idee van tijd ...

Wanneer je een idee van tijd hebt - vandaag, morgen of volgend jaar, daar begint je egoïstische manier van leven. Er zijn verschillende verlangens die opkomen waardoor je je ondeugend gaat gedragen. Je denkt dat zo'n gedrag veranderd moet worden, of je maakt je zorgen wat je volgende stap zal zijn. Als je jezelf probeert te veranderen, verlies je je oefening en je deugd. Als je trouw bent aan je positie of je aan werk, daarin komt je ware wezen tot expressie. Dit is een heel belangrijk punt. Zonder enig idee van tijd, gaat je oefening als maar door. Moment in moment ben je jezelf. Deze oefening is niet zo gemakkelijk. Je kunt 'm misschien niet eens volhouden in de volgende periode van meditatie. Je zult grote inspanning moeten leveren. Om te oefenen om dit gevoel van moment in moment uit te breiden. Geleidelijk aan zal het zich verweven met je dagelijks leven.

De manier om je beoefening uit te breiden, is door jezelf bloot te geven zonder te proberen iemand anders te zijn.
suzuki roshi